Frokost – dagens viktigste måltid?

AV BEATE ROSVOLL

 

frokostegg1 500x333 Frokost   dagens viktigste måltid?

 

Det blir ofte sagt at frokost er det viktigste måltidet. Mange har store problemer med å få i seg mat så tidlig på døgnet, og drøyer frokosten til lunsj. Andre benytter seg av faste og spiser heller alle dagens kalorier på ettermiddag og kveldstid.
Er det sånn at du må spise frokost, for ellers starter kroppen å tære på proteinene i musklene dine?

Den metabolske reguleringen etter en natts søvn

Denne fasen kalles postabsoptiv. Den finner sted før et måltid, og den lengste postabsorptive fasen skjer nettopp før frokost, derfor ser vi gjerne de største endringene i vår metabolisme her.
Etter en natt med søvn kan vi si at kroppen vår er i en faste. Det er ingen langvarig faste, men kroppen har ikke fått mat på en del timer i tillegg til at alle næringstoffene fra sist måltid er abosrbert. Vi har høye nivåer av frie fettsyrer i blod og lave nivåer av glukose. Vi har høy utskilling av glukagon, som sørger for å gi oss et høyere blodsukker, og lav utskillelse av insulin – som vi vet gir oss lavere blodsukker.
Kroppen er i en katabolsk fase – den bryter ned energilagrene for å tilføre kroppen substrater for å lage energi.

Når vi da spiser ser vi en endring i glukagon/insulinratioen. Dersom vi spiser mye karbohydrater til måltidet vil vi få en høy utskilling av insulin. Og glukagonkonsentrasjonen vil senkes. De frie fettsyrene går ut av blod og inn i celler, mens blodglukosen stiger. Vi har nå brytt fasten, og er i en anabolsk fase – hvor kroppen bygger opp energilagrene med overskuddet fra maten vi nettopp har spist.

Det er viktig å merke seg at selv om vi kaller dette for faste, så er det på langt nær det samme som en faste over tid, hvor man kun får i seg væske og kanskje litt grønnsaker. En langvarig faste vil føre til mye nedbryting av vårt kroppsprotein.

Hva skjer dersom man ikke spiser frokost?

Spiser du ikke frokost vil du heller ikke bryte fasten før du spiser. Det vil si at kroppen din er i en nedbrytningsfase helt til du spiser ditt første måltid. Dette høres kanskje skummelt ut? Det er her vi skal skille klart mellom langvarig og kortvarig faste. En kortvarig faste vil sjeldent gi skadelige virkninger på kroppen. Å gå uten mat frem til klokken er 12.00 eller til og med 16.00 er helt ufarlig. Kroppen er i en katabolsk fase, ja, men nedbrytingen vil være begrenset og det vil ikke gå ut over muskulaturen din så lenge som du sørger for å få i deg tilstrekkelig kalorier i løpet av dagen.
Kroppen er ikke så nøye på når du spiser, så lenge du gir den nok kalorier etter forbruket. Men om du spiser de fordelt på 6 måltider i løpet av en dag, eller du holder deg til 2 store måltider på kvelden, er opp til deg.
En utfordring for mange kan derimot være å få i seg nok kalorier dersom de hopper over frokosten. Man må gjerne være litt mer bevisst på hva man spiser for å klare å nå opp.

Spice opp frokosten

Er du av den typen som ikke klarer mat på morgenen, men som samtidig må spise frokost for å få kroppen i gang? Prøv å gjøre maten din litt mer spennende. Da får du plutselig mer lyst til å spise frokosten din.
En annen viktig faktor er at man setter av nok tid til å sitte i fred og ro når man spiser. Å stresse i seg mat kan i seg selv være nok til å ødelege appetitten.

jordbc3a6r 500x333 Frokost   dagens viktigste måltid?

Tips til en frisk frokost

Smoothie
Alle er tørste på morgenen. Hva med å røre sammen en frisk og god smoothie? Du kan gjerne lage den kvelden før og la den stå kaldt. Om du foretrekker å lage den samme dag tar det heller ikke lange tiden.
Bruk de fruktene du synes er god, og bland gjerne med kokosolje, kesam, yoghurt og lignende.

Müsli med friske bær
Du kan lage müslien selv, eller kjøpe på helsekost/butikk. Dersom du har glutenintoleranse har de mange knallgode på helsekost. Fedon og Atkins har også en type dersom du foretrekker lavkarbo.
Bruk masse friske bære og frukt sammen med müslien. Farger trigger appetitten vår og er perfekt når man er trøtt i trynet.

Hjemmelagde knekkebrød
Fullpakket med det pålegget du liker ekstra godt. Bruk ost, skinke, røkt ørret, leverpostei osv og topå det med friske grønnsaker som tomat, agurk, paprika og lignende.

Omelett/eggerøre
Egg er næringsrikt og kan brukes på mange måter. Lager du eggerøre eller omelett kan du fint ha masse grønnsaker til, og kanskje litt røkt ørret?

Havregrøt
Den kan varieres i den uendelige. Du trenger ikke å spise kjedelig  havregrøt laget på vann med litt kanel på. Bruk gjerne melk når du lager grøten,  rør inn cottage cheese, kokosolje, nøttesmør osv. Strø over med nøtter, frisk frukt og bær. I tillegg til at de smaker supergodt, går det også raskt å lage!

Bruk fantasien. Ikke gå fast i den evige banen med brødskive og gulost. Variasjon er bra, og du kommer til å merke at du faktisk gleder deg til å spise frokost dersom du finner noe du virkelig liker!

email

Posted Under: Kosthold

Author

Written by HelseTrend

0 Comments

No comments yet, be the first to comment.